Postawienie reklamy, billboardu reklamowego na własnej działce – kiedy jest możliwe i czy trzeba mieć pozwolenie na budowę?
Przed zamówieniem reklamy zewnętrznej i decyzją o jej rozmiarze należy zapoznać się z zaleceniami prawnymi, które trzeba wykonać wcześniej, wraz z uzyskaniem pozwolenia na budowę, aby umieścić ją na swojej posesji.
Część projektów reklamowych należy jedynie zgłosić do odpowiedniej instytucji, a część z nich wymaga złożenia wniosku z prośbą o uzyskanie zgody przed rozpoczęciem budowy danej konstrukcji, a także opłaty podatkowej związanej z gruntem.
Przyjrzyjmy się więc bliżej tematowi, aby rozwiać nurtujące wątpliwości i umilić sobie proces wyboru projektu i kwestii stawiania reklam na działce, czy zbudowanie reklamy na własnej działce zgodnie z prawem wymaga pozwolenia na budowę?
Pomoc fachowca mile widziana – postawienie tablicy reklamowej
Przed podjęciem decyzji o postawieniu reklamy dobrym wyjściem jest udanie się do odpowiedniego fachowca czyli adwokata, który mając szeroką wiedzę w tematach prawnych tego rodzaju, będzie w stanie udzielić rady i pomocy w kwestii wyboru reklamy, która będzie spełniała nasze oczekiwania. W ten właśnie sposób unikniemy straty czasu chodząc po urzędach i właściwie, często nie otrzymując konkretnej informacji dotyczącej wybranej przez nas formy i ekspozycji reklamy, którą mamy zamiar umieść na terenie własnej nieruchomości.
Co więcej, warto zaprezentować doradcy dokładny projekt dotyczący naszej reklamy, dlatego, że im więcej szczegółów tym bardziej prawdopodobne jest to, że zaoszczędzimy czas i pieniądze. W skład tych informacji powinna wchodzić konstrukcja i wielkość reklamy oraz miejsce gdzie zamierzamy ją postawić, a także odległości od sąsiednich działek, czy innych obszarów zabudowanych oraz dróg przejazdowych, powiatowych czy też wojewódzkich.
Rada udzielona od osoby znającej się na temacie z pewnością będzie pomocna, jednakże może nas kosztować opłatę za konsultację, co nie powinno być jednak dużą kwotą. Dobrym pomysłem będzie skorzystanie z porady z uwagi na różnorodność projektów reklamowych i indywidualnych wymagań prawnych z nimi związanych.
Rodzaje reklam a prawo i pozwolenie na budowę
Rodzaje reklam są bardzo różne i jeśli skorzystanie z usług studia reklamowego jest pierwszym krokiem który zamierzasz podjąć, to warto zapytać podczas spotkania o aspekty prawne dotyczące każdego z projektów, który wzbudził twoje zainteresowanie. Jeśli potrzebne jest podjęcie odpowiednich prawnych kroków, to najlepiej wstrzymać się z kupnem danej reklamy, złożyć wniosek o pozwolenie na budowę i poczekać na odpowiedź z decyzją ustaloną przez organ prawny, czy też zarządcę drogi.
Poniżej jednak przedstawiamy kilka podstawowych typów reklam, żeby przybliżyć i rozgraniczyć ich typy, nakreślając ich podział.
Zainstalowane tablice i urządzenia reklamowe.
Rodzaj nośników reklam wymagający zgłoszenia do urzędu zagospodarowania przestrzennego, jednakże nie jest konieczne uzyskanie pozwolenia na ten rodzaj konstrukcji, która dotyczy wszelkiego rodzaju projektów graficznych umieszczanych na instalowanych tablicach oraz urządzeń reklamowych. Dotyczy umieszczenia tablicy reklamowej która nie jest połączone trwale z gruntem.
Reklamy podświetlane.
Ten rodzaj nośnika reklamowego, który musi być wcześniej zgłoszony do urzędu za pośrednictwem odpowiedniego wniosku i trzeba odczekać określony czas na decyzję w przypadku reklam świetlnych i podświetlanych. Dotyczy ona tego czy konstrukcja jest trwała i czy w otoczeniu w którym będzie się znajdować i czy zgodnie z art. spełnione zostaną wszelkie warunki bezpieczeństwa. Dotyczy reklam mających się znaleźć na posesji oraz poza terenem zabudowanym, połączonych z gruntem bądź nie. Reklama ma być oświetlona, zatem technologia wykonania fundamentu też będzie się nieco różnić.
Konstrukcje połączone z gruntem.
Według ustaw prawnych i prawa budowlanego definicja oznacza w szczególności fakt, czy z założenia konstrukcja którą zamierzamy postawić na posesji spełnia formalności i względy bezpieczeństwa jeśli chodzi o fundament oraz konstrukcję danej formy baneru reklamy. Przedsięwzięcia te wymagają wcześniejszego zgłoszenia projektu oraz oczekiwania na rozważenie decyzji o budowie i uzyskanie zezwolenia poprzez sąd administracyjny, dlatego najlepiej zrobić to zdecydowanie wcześniej niż wybór konstrukcji reklamowej, aby nie ponieść niepotrzebnych kosztów.
Budynek z reklamą.
Ustanowienia prawne dotyczą nie tylko stricte samych reklam i formy umieszczenia reklamy, a także rodzaju obiektu budowlanego. Jeśli jest to nieruchomość wpisana do rejestru zabytków to umieszczenie na jej terenie reklamy będzie wymagało uzyskania pozwolenia i określonego czasu oczekiwania na decyzje, która uzgodni czy projekt ten nie będzie kolidował z krajobrazem i czy nie zakłóca wyglądu budowli. Poza tym bardzo prawdopodobne jest, że będzie konieczna opłata podatku w kwocie wyznaczonej przez odpowiedni urząd, aby postawić na swojej działce budowlanej konstrukcję reklamową.